Saarna Auran kirkossa 02 nov MMXIII
Pyhäinpäivä
Suuren
tietovuotajan jäljillä
Pyhien yhteys
Epistolassaarna
Grande omelia omelia
Päivän
evankeliumi: Matteus
5:1-12
Nähdessään kansanjoukot Jeesus nousi vuorelle. Hän istuutui, ja
opetuslapset tulivat hänen luokseen. Silloin hän alkoi puhua ja opetti heitä
näin:
»Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
»Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
Autuaita murheelliset:
he saavat lohdutuksen.
Autuaita kärsivälliset: he perivät maan.
Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan.
Autuaita ne, jotka toisia armahtavat: heidät armahdetaan.
Autuaita puhdassydämiset: he saavat nähdä Jumalan.
Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen.
Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan:
heidän on taivasten valtakunta.
Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä.»
Saarnateksti: Ilm. 7: 2–3, 9–17
Autuaita kärsivälliset: he perivät maan.
Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan.
Autuaita ne, jotka toisia armahtavat: heidät armahdetaan.
Autuaita puhdassydämiset: he saavat nähdä Jumalan.
Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen.
Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan:
heidän on taivasten valtakunta.
Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä.»
Saarnateksti: Ilm. 7: 2–3, 9–17
Näin vielä yhden enkelin, joka
nousi idästä kantaen elävän Jumalan sinettiä. Hän huusi kovalla äänellä noille
neljälle enkelille, joille oli annettu valta hävittää maata ja merta: »Älkää
hävittäkö maata, älkää merta älkääkä puita, ennen kuin olemme painaneet sinetin
meidän Jumalamme palvelijoiden otsaan.»
Minä näin suuren kansanjoukon,
niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista
maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He
seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään
palmunoksa ja huusivat kovalla äänellä:
Pelastuksen tuo meidän
Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella,
hän ja Karitsa!
Kaikki enkelit seisoivat
valtaistuimen, vanhinten ja neljän olennon ympärillä, ja he heittäytyivät
kasvoilleen valtaistuimen eteen ja osoittivat Jumalalle kunnioitustaan sanoen:
Aamen.
Ylistys ja kirkkaus, viisaus,
kiitos,
kunnia, valta ja voima meidän Jumalallemme aina ja ikuisesti! Aamen.
Yksi
vanhimmista kysyi minulta: »Keitä nämä valkeavaatteiset ovat? Mistä he ovat
tulleet?» Minä vastasin: »Herra, sinä sen tiedät.» Hän sanoi minulle:
Nämä ovat
päässeet suuresta ahdingosta.
He ovat pesseet vaatteensa
ja valkaisseet ne
Karitsan veressä.
Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat
häntä hänen pyhäkössään päivin ja öin,
ja hän, joka istuu valtaistuimella,
on
levittänyt telttansa heidän ylleen. Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano, enää
ei heitä polta aurinko
eikä paahtava helle.
Karitsa, joka on valtaistuimen
edessä, kaitsee heitä
ja vie heidät elämän veden lähteille, ja Jumala pyyhkii
heidän silmistään kaikki kyyneleet.
I näytös. Tietovuotoja maailmalla.
Tänä vuonna monet salaisuudet
ovat tulleet julki. Ja viime päivinä täällä meidänkin perukoilla, jos
maailmassa mitään perukoita enää löytyy, on paljastunut että meidän
suomalaistenkin salaisia asioita on urkittu. Lopulta joku on aina vuotanut
tiedon näistä operaatioista julkisuuteen. Tietokoneiden maailma kun toimii aika
lailla eri tavalla kuin ihmisen pää ja mieli. Ihminen voi pitää salaisuuden
koko elämänsä, ja viedä sen lopulta hautaankin. Ja joskus hän on sen hautaan
vienyt vaikka tuota salaisuutta on kuinka yritetty urkkia. Ja joku ei ole sitten
koskaan salaisuuksiaan kertonut vaikka häntä olisi julmasti kidutettukin.
Salaisiin tietojärjestelmiin
jotka ovat sähköisessä muistissa päästään käsiksi, mutta kenenkään ei tarvitse
tänäkään päivänä paljastaa mitään niin sanottua salaisuutta julkiseen tietoon
ellei hän sitä itse halua. Ajatusten lukeminen on vaikeaa, ellei täysin
mahdotonta, ja viisaimpiakin kallonkutistajia pystyy hyvin harjaantunut henkilö
kyllä harhauttamaan.
Mikä pätee sähköisiin
järjestelmiin pätee kyllä myös ihmismieleen. Aina kun jotain paljastuu on kyse
tietovuodosta. Ajatellaanpas vain hetken millaisia salaisuuksia jotkin
kanssaihmiset kantavat muistissaan ja kokemuksessaan. Eikä meidän tarvitse
mennä kauaksi lähimmäistemme pariin, jokaisella on salaisuuksia. Mutta eihän
kaikkea tarvitse todellakaan toisille kertoa.
II näytös. Päivän epistola on
suuri tietovuoto.
Kun luemme Johanneksen
ilmestystä, ja aivan erityisesti lukua 7, se on luku jota on totuttu lukemaan
paljon hautaustoimituksissa, ei välttämättä heti tule mieleen tietty asia, se
tietovuoto. Tuossa kappaleessa on nimittäin kyse mitä suurimassa määrin
tietovuodosta.
Ehkä tämä puhe tietovuodosta
tulee käsitettävämmäksi kun otamme vielä tähän sanat jotka voidaan kuulla
hautajaisissa. ”Kuulemme nyt lisää Pyhää
sanaa koko raamatun viimeisestä kirjasta, Uuden testamentin viimeisestä
kirjasta, Johanneksen ilmestyksestä, sen luvusta 7. Se on taivasnäky.”
Ja
täytyyhän sen olla tietovuoto koska kukaan ei ole tullut takaisin tuolta puolen
kertomaan mitä siellä oikein on, ja mitä siellä tapahtuu. Se on voitu nähdä
vain välähdysmäisesti kun verhoa on hetkeksi rajoitettu. Ja kun puhumme
taivasnäystä niin tietenkin ymmärrämme että puhe taivaasta on entisaikojen
ihmisten perua. Tulevan maailman elämä, ja se mitä siitä voimme Johanneksen
tietovuodon perusteella jopa tietää, on jotain joka kyllä on jossain
”taivaassa.” Mutta sillä tavalla taivaassa, että voimme sanoa ihan jopa
levollisen tietäväisin mielin: ”maailmankaikkeuden salaisissa paikoissa.”
Tämä
kaikki, pieni viisastelukin, on tarpeen jotta ymmärrämme ensin näiden
ihmismaailman salaisuuksien vuotamisen valossa suuremman ja kallisarvoisemman
asian. Jos tulevan maailman elämästä on jotain tietoa meille vuotanut, niin
eikö se ole itsessään merkki siitä, että se on.
Missä
ihmisten maailman suurissa salaisuuksissa on kyse valtioiden turvallisuudesta,
siinä Jumalan maailman salaisuuksissa on kyse vieläkin suuremmista asioista.
Että salaisuuden verho kerran hetkeksi avautui, niin siinä ei ollut tarkoitus
levittää turvattomuutta ja pelkoa. Sellaistahan meidän ihmisten maailmaan on
tänä vuonna paljon tullut, ja voi hyvänen aika mikä kalabaliikki tälläkin
pienellä perukalla, Suomenniemellä vielä asiasta lähipäinä nousee.
III näytös. Johanneksen
tietovuoto, korjaamme Johanneksen ilmestys...
Johanneksen ilmestyksen näyissä
oli kyse jostain muusta. Unohdamme nyt koko kirjan selityksen josta on tehty
niin paljon mitä kummallisimpia tulkintoja. Loppujen lopuksi siitä on
mahdotonta tehdä mitään tulkintaa siitä kuinka ja missä järjestyksessä uusi
luominen joskus tapahtuu ja mikä aikakausi sen on kokeva.
Enemmän vain ja ainoastaan
pitäisi kiinnittää huomio niihin toivon näkyihin joita aivan erityisestä
tänäinen tekstikappaleemme eteemme avaa ja tuo.
“Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta.
He ovat
pesseet vaatteensa
ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
Sen tähden he ovat
Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään päivin ja
öin,
ja hän, joka istuu valtaistuimella,
on levittänyt telttansa heidän ylleen.
Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano, enää ei heitä polta aurinko
eikä paahtava
helle.
Karitsa, joka on valtaistuimen edessä, kaitsee heitä
ja vie heidät
elämän veden lähteille, ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet.”
Ensinnäkin voimme sanoa, että
päivän epistolan tekstissä kuvataan taivaallista juhlaa, taivaallista
jumalanpalvelusta. Ja tietenkin se tehdään tavalla jonka antiikin ajan ihminen
voi tajuta. Jos tuo kuvaus tulisi tänään ja meidän aikanamme niin se voisi kuulostaa
erilaiselta. Aivan aluksi erilaiselta, mutta kuitenkin lopulta saman sisällön
paljastaen. Kyse on pelastuneiden joukon riemusta, Ja kuka tietää vaikka tuossa
joukossa jossa on kaiken maailman väkeä on kyse yhdestä palveluksesta,
sellaisesta palveluksesta josta voisimme käyttää jopa nimeä
”taivaaseentulo-palvelus.”
Että niitä vietettäisiin aina
uudelle saapumiserälle, tällaiseenkin voivat ajatuksemme johtaa, ja ne saavat
johtaa sellaiseen. Se ei missään tapauksessa ole villeimpien tulkintojen joukossa
joita Johanneksen ilmestyksen eri kohdista on tehty. Eikä siinä ole mitään, ei
siinä ainakaan pitäisi olla, mitään turvattomuuden ja pelon tunteita lietsovaa.
Elikkä tämä tietovuoto jonka Johannes, tuo entisaikojen Julian Assange tai
pikemminkin Edward Snowden, sai tehdä olikin oikein hyvä asia. Vai oliko
sittenkään?
IV näytös.
Hutba, kehotuksen sanoja.
Niin! Heitimme ilmoille yhden
kysymyksen. Tai oikeastaan useampiakin. Oliko tuosta tietovuodosta koituva
pelkästään hyvää, että kaikkialla olisi toivoa sen jälkeen. Nykyajan ihminen ei
tajua aina sitä mistä pitäisi päästä ja mihin. Kun puhutaan laveasi
pelastuksesta, ja jopa evankelioidaan ihmisiä joku voi sanoa ihan
perustellustikin ”Mistä pitäisi pelastua?” Sanoppa hänelle sitten: ”No suuresta
ahdingostapa tietenkin; ja päälle: ”Johannes 7!” Näinkin voidaan tietysti
tehdä, mutta se ei aina ole kovin järkevää.
Elämme myös aikaa jolloin
vedetään jyrkkiä rajoja ja aivan ennen näkemättömällä tavalla. Ennen pidettiin
välttämättömänä, että eri kirkkokunnat, kristilliset uskomussuunnat käyvät
keskenään vuoropuhelua. Nyt puhutaan uskonnon-vapaudesta ja painotetaan
uskonnonrauhan merkitystä ja vuoropuhelua. Kohta varmaan painotetaan sitä, että
pitäisi löytää enemmän niitä yhdistäviä tekijöitä kuin erottavia asioita. Niin on laita kristittyjen keskinäisessä
kanssakäymisessä kuin niissä laajemmissakin yhteyksissä.
Johanneksen ilmestyksen ehkä
syvällisin ilmestys, se jonka luemme luvussa 7, on vakavaa puhetta ja on jotain
niin ihmiselle tavoittamatonta, että voi kysyä miten sinne saapumiserään sitten
päästään. Joillakin on tietysti uskonvarmuus josta kovin laveasti kerrotaan.
Siitä on kyllä varoitettu ja itsensä Mestarin suusta, siis Jeesuksen Kristuksen
suusta. Jeesus itse asiassa kehottaa olemaan vuotamatta liikaa asioita julki.
Toivottavasti asian tekee uskottavammaksi se, että Jeesus itse oli suuri
salaisuus. Hän oli Jumalan tietovuoto ihmiskunnalle.
Pohdintamme lähenee loppuaan,
vaikka voisimme tämän pienen johdannoksi jäävän hetken jälkeen jatkaa vaikka iltamyöhään.
Omia sanojamme emme enää tähän tarvitse. Voimme jäädä kaikkien aikojen
suurimman tietovuotajan rauhalliseen syliin, turvalliseen huomaan. Hänen
huomaansa joka kehotti olemaan tuomitsematta, hänen huomaansa jolla vain oli
varaa sanoa että aurinko nousee niin hyville kuin pahoillekin ihmisille, ja
valaisee heitä kaikkia samalla tavalla. Kaikkea ei tarvitse toitottaa ja julki
tuoda. Konsanaan parempi on elää asioita todeksi ja näin, jos meissä valoa on
ja oikeaa valoa, niin silloin olemme eläiä evankeliumeja emmekä mitään asioista
pois perillä oleville ihmisille tyhjäksi jääviä sanoja hokevia
raamatunlause-automaatteja. Mestarin sanat, suuren tietovuotajan sanat,
kertovat kaiken:
"Varokaa
tuomasta hurskaita tekojanne ihmisten katseltavaksi, muuten ette saa palkkaa
taivaalliselta Isältänne. Kun siis autat köyhiä, älä toitota siitä niin kuin
tekopyhät tekevät synagogissa ja kujilla, jotta ihmiset kiittelisivät heitä.
Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun annat almun, älköön vasen kätesi
tietäkö mitä oikea tekee, jotta hyvä tekosi pysyisi salassa. Isäsi, joka näkee
myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.” AMEN.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti